O powodzeniu i zadowoleniu z importu nowego samochodu będą tutaj decydowały trzy główne aspekty:
1. Określenie jakie samochodu szukamy.
Dotyczy to zarówno modelu/modeli jakich szukamy, ale również wieku i przebiegu. Większość sprowadzanych przez indywidualnych importerów samochodów to samochody uszkodzone. Importujemy samochody od 2020 roku, uczestniczyliśmy w naprawie kilkudziesięciu samochodów, tych zarówno kosmetycznie, jak i poważnie uszkodzonych. Chętnie dzielimy się nabytym doświadczeniem, dzięki czemu chcemy minimalizować ryzyko niezadowolenia z zakupionego samochodu.
Wierzymy, że rzetelne i indywidualne przedstawienie procesu naprawy, poprzez przedstawienie i omówienie naprawy podobnych uszkodzeń to podstawa. Nie obiecujemy gruszek na wierzbie, znamy prawdę o cenach napraw, nie koloryzujemy.
2. Określenie budżetu i wybór samochodów
Nie zagwarantujemy końcowej kwoty gotowego samochodu. To co możemy zrobić to, znając budżet, określenie czy oczekiwania są realne do spełnienia. Postaramy się przedstawić kilka propozycji licytacji, wytłumaczymy gdzie szukać samochodów, sprawdzimy raport Carfax, sprawdzimy czy samochód już był w swojej historii licytowany. W najbliższej przyszłości udostępnimy kalkulator który pozwoli w przejrzysty sposób określić prawdopodobny koszt.
Dlaczego prawdopodobny? Istnieje kilka aspektów które potrafią wpłynąć na końcowe koszty, takie jak późny odbiór samochodu z placu aukcyjnego na skutek późnej płatności, czasowe podwyżki cen w agencji celnej związanej z dużą liczbą importowanych pojazdów, czy chociażby kursy walut.
3. Cierpliwość
To jest to czego często brakuje indywidualnym importerom i jest zupełnie naturalne. Niektóre samochody w miesiąc czasu potrafią pojawić się we wskazanym w Polsce miejscu, inne potrzebują nawet kwartału. Jest to związane z wieloma aspektami, zdarza się że dom aukcyjny „zapodzieje” świadectwo własności (tzw. Title), bez którego nie da się wyeksportować samochodu, czasami on jest zwyczajnie niegotowy i jest dosyłany po kilkunastu dniach. Część samochodów będzie nadawana z zachodniego wybrzeża, część ze wschodniego. Samochody kupione w Californii, muszą zostać przeładowane w Panamie na inny kontenerowiec. Duże samochody (Pickup/SUV/VAN) również dłużej czekają na miejsce w kontenerze, gdyż celem optymalizacji kosztów większość samochodów jest nadawana w systemie 1/4, co oznacza załadowanie 4 samochodów do kontenera. Wspomniane wcześniej dodatkowe koszty agencji celnej paradoksalnie są również związane z dłuższym oczekiwaniem na odprawę celną, a po niej prawdopodobnie trudniej będzie o transport do Polski. Naprawa również jest zależna od aktualnej dostępności części. To, że dana część jest bądź nie jest dostępna w dniu zakupu, nie oznacza że będzie dostępna za kilka tygodni. Część części importowanych jest z USA, warsztaty z którymi współpracujemy działają szybko, jednak czasami również się korkują.
Jeśli nadal tutaj jesteś, zakładam że zostaniesz naszym klientem, znasz już te przykre aspekty importu, teraz nieco pozytywniej.
1. Licytujemy samochód
Mamy naszą listę kilku samochodów, weryfikujemy ich historię, określamy budżet. Udało się mamy naszą perełkę.
2. Zapłata za samochód
Przelew do USA, obejmujący wylicytowaną kwotę oraz prowizje aukcyjne. Ważne jest zaznaczenie opcji OUR/opłaty związane z przelewem pokrywa nadawca. W innym przypadku może zostać potrącona z kwoty opłata za przelew i efektywnie zostanie niewpłacona pełna kwota (zwykle 25$ za przelew).
3. Odbiór samochodu, przewiezienie do terminala i transport morski
Możliwie szybko po płatności samochód jest odbierany z domu aukcyjnego i zawożony do terminala. Jeśli jest komplet samochodów z którymi ma płynąć, bez zwłoki jest nadawany. W przeciwnym wypadku (duże samochody) może potrzebować trochę czasu na załadunek.
Każdemu z tych etapów zwykle towarzyszą zdjęcia.
4. Zapłata za logistykę
Kiedy samochód jest już na statku, musimy zapłacić za logistykę, holowanie i transport morski, jest to kolejny przelew do USA. Jest możliwość zapłaty z góry, wg cennika w ramach punktu nr 2. Jednakże czasami, gdy samochód jest w terminalu cennik potrafi się nieznacznie zmienić, czasami może być wymagana dopłata za parking. Nie dodajemy marży do kosztów transport (dzięki czemu mamy nadzieję, że nasza oferta jest konkurencyjna), ale liczymy na zrozumienie.
5. Zgłoszenie do odprawy celnej
W tym miejscu otrzymają państwo do wypełnienia pełnomocnictwo do odprawy celnej. Do pełnomocnictwa należy dołączyć skan paszportu lub dowodu osobistego, skan faktury zakupu oraz skan świadectwa własności (na tym etapie prawdopodobnie znajdującego się nadal po naszej stronie). Zdarza się, że celem weryfikacji wartości proszeni jesteśmy o na przykład dostarczenie potwierdzenia przelewu.
6. Rozładunek i odprawa celna
Po dotarciu do portu (w Rotterdamie lub Bremenhaven) i dokonaniu odprawy celnej otrzymują państwo fakturę za rozładunek, czynności przygotowawcze do odprawy, należny podatek VAT (w przypadku importu na osobę fizyczną) oraz cło.
7. Transport do Polski
Po opłaceniu faktury należy odebrać samochód z agencji celnej, mamy kilka zaprzyjaźnionych firm, z których usług sami korzystamy. Nie mamy jednak nic przeciwko, jeśli klient chce skorzystać z usług transportowych innych firm.
8. Opinia rzeczoznawcy, akcyza, tłumaczenia, VAT-23 (dla firm)
Po rozliczeniu się z prowizji, otrzymasz od nas bazę usługodawców których usługi są na wysokim poziomie, pomożemy wyliczyć akcyzę, VAT. Nie jesteśmy biurem rachunkowym, dlatego też wszystkie informacje z zakresu podatków muszą być potwierdzone przez eksperta z tej dziedziny, szczególnie w przypadku firm. Pomożemy skompletować dokumenty niezbędne to rejestracji pojazdu.
9. Naprawa, dostosowanie świateł, badania techniczne, rejestracja